| 16/02 | Praktikmål arbejdet med: – Jeg vil lære at arbejde professionelt med opbygning og design af nye templates og skærmlayouts til webshops. – Jeg vil lære at teste og optimere brugerflader med fokus på brugervenlighed og brugeroplevelseJeg vil lære at planlægge og strukturere et projekt, så alle delopgaver kan gennemføres inden for tidsrammen. Dagen begyndte med, at jeg dannede mig et overblik over, hvad jeg nåede i sidste uge. Derefter havde jeg et møde med Mette, som jeg er tilknyttet. Hun ville gerne høre en status på mit arbejde og sagde, at hun synes, jeg skulle have frie tøjler i denne uge. Til sidst gav hun mig ros for at være åben og bidrage med god energi på kontoret. Efterfølgende fik jeg adgang til deres IT-system, hvor jeg fik min egen testside, som jeg kan bruge til at afprøve og udforske systemet. Derudover fik jeg adgang til programmet Clarity, hvor jeg kan se data som blandt andet klikrater og heatmaps. Det brugte jeg en del tid på at undersøge for at få indsigt i, hvordan brugerne navigerer rundt på siden – særligt på forsiden. Senere deltog jeg i et møde med hele teamet, hvor vi gennemgik, hvordan den seneste uge var gået økonomisk for virksomheden. Til sidst på dagen begyndte jeg opstartsfasen på udviklingen af nye templates til deres storefront. Jeg startede med at lave skitser til en sektion, hvor et billede fungerer som en CTA. |
Det er rart med en uge, hvor jeg har frie rammer og selv kan strukturere mine opgaver, men det kan også være lidt udfordrende at finde ud af, hvor man skal begynde, og i hvilken rækkefølge opgaverne skal prioriteres. Derfor har jeg i dag lavet et roadmap, hvor jeg har skabt overblik over mine opgaver og delmål. Det tror jeg, at jeg skal have endnu mere fokus på fremover. Det er også rart at få ros, da man nemt kan komme til at tænke over, hvad de andre på kontoret mon tænker om én. Det giver mig mere selvtillid og ro i rollen som praktikant. Derudover var det lærerigt at deltage i teammødet i dag. Det var spændende at se, hvordan sådan et møde foregår i praksis, og at høre dem tale om store tal og økonomiske resultater. Det gav mig et indblik i, hvor mange overvejelser og strategiske beslutninger der ligger bag driften af en virksomhed af den størrelse. |
| 17/2 | Praktikmål arbejdet med: – Jeg vil lære at arbejde professionelt med opbygning og design af nye templates og skærmlayouts til webshops. – Jeg vil lære at teste og optimere brugerflader med fokus på brugervenlighed og brugeroplevelse. I dag har jeg arbejdet med nye templates til deres storefront. Jeg startede med at lave en række udkast til mulige layouts og visuelle retninger for en CTA-sektion, hvor både billede, knap og tekst indgår. Derefter lavede jeg forskellige udkast til, hvordan modulerne kan opstilles med variation i padding og spacing – med udgangspunkt i deres eksisterende grid-system. Herefter begyndte jeg at skitsere nogle af de moduler, der skal indgå på siden, såsom “Shop the Look” og nyhedssektionen. På baggrund af skitserne begyndte jeg at udvikle forskellige prototyper i Figma. Mette var ikke på kontoret i dag, så planen er at præsentere mine idéer for hende i morgen, så hun kan give feedback på retningen. |
Jeg synes ikke, at min koncentration har været optimal i dag . Der er så meget jeg kan gå i gang med, og selvom jeg har skrevet mine delopgaver ned, kan det stadig være svært at bevare overblikket. Jeg kan mærke, at jeg fungerer bedst med mere afgrænsede opgaver, hvor rammen er tydelig. Når opgaven er meget åben, kræver det mere selvstrukturering, hvilket jeg stadig er ved at lære at håndtere. Jeg tror dog, det bliver rigtig godt at kunne vise mit arbejde til Mette i morgen for at få bekræftet, om jeg er på rette vej. I dag har jeg for første gang lavet konkrete skitser og reelle prototyper, som i højere grad visualiserer mine idéer og gør det lettere at give kvalificeret feedback. |
| 18/02 | Praktikmål arbejdet med: – Jeg vil lære at arbejde professionelt med opbygning og design af nye templates og skærmlayouts til webshops. – Jeg vil lære at teste og optimere brugerflader med fokus på brugervenlighed og brugeroplevelse. – Jeg vil lære at samarbejde og kommunikere om projekter på tværs af forskellige afdelinger. I dag har jeg igen arbejdet intensivt med opgaven omkring nye templates til deres storefront. Opgaven har både bestået i at designe nye moduler og finde en god overordnet struktur for den samlede side. Derudover spurgte jeg Mette, om vi kunne gennemgå det, jeg har lavet indtil videre, så jeg kan få vurderet, om jeg er på rette vej og lever op til deres ønsker og forventninger. Vi har derfor aftalt at holde et møde i morgen, hvor jeg præsenterer mit arbejde. Jeg deltog også i et møde kaldet “CRO optimization meeting” sammen med en fra IT-afdelingen, som arbejder med at teste og optimere hjemmesiden, samt flere fra kontoret. Her gennemgik han, hvilke elementer han havde testet ved hjælp af A/B-testing, hvilke resultater testene havde givet, og hvad der fremadrettet skal optimeres og testes yderligere på siden. |
Selvom opgaven består i at lave nye udkast til deres storefront, kan jeg nogle gange få en følelse af, at jeg ikke laver nok, eller at det, jeg laver, måske ikke helt er det, de havde forestillet sig. Derfor tror jeg, det er rigtig godt med et møde i morgen, hvor jeg kan få konkret feedback og høre Mettes tanker om mit arbejde. Derudover synes jeg, det var utrolig lærerigt og spændende at deltage i mødet i dag. At se metoder, vi har arbejdet med på studiet, blive brugt i praksis, giver virkelig meget. Det var særligt interessant at se resultaterne fra A/B-tests med et langt større datagrundlag, end jeg selv har arbejdet med på skolen, og opleve hvordan resultaterne faktisk bliver analyseret og implementeret i konkrete optimeringer. |
| 19/02 | Praktikmål arbejdet med: – Jeg vil lære at arbejde professionelt med opbygning og design af nye templates og skærmlayouts til webshops. – Jeg vil lære at teste og optimere brugerflader med fokus på brugervenlighed og brugeroplevelse. I dag havde jeg møde med Mette, hvor jeg præsenterede det arbejde, jeg har lavet, og hørte hendes tanker og feedback. Hun synes, at idéerne var gode, og vil gerne tage to mulige placeringer af tekst og CTA uden for billedet med videre til TECH-afdelingen, hvor de kan blive A/B-testet. Hun forklarede også, hvordan processen skal foregå, herunder hvordan jeg skal udarbejde en udførlig guide til afdelingen, så de ved præcis, hvad der skal testes og hvordan. Derudover talte vi om andre elementer, som med tiden også kan testes – blandt andet en idé til et “Shop the Look”-modul, som hun gerne vil have testet, muligvis i samarbejde med Only og Jack & Jones. Efter mødet havde jeg en langt klarere retning for, hvad jeg skulle gå i gang med. Jeg fik struktureret mit arbejde i Figma og udarbejdede mere specifikke mockups, som kan sendes videre til afdelingen. Grafikeren, der arbejder med mockups til storefront, benytter Photoshop, så jeg fik også søgt licens til programmet, så jeg kan følge hendes arbejde og sikre bedre sammenhæng i processen. Derudover vil Mette gerne have, at jeg udvikler nye idéer til “badges”, som anvendes på nogle af deres produkter, og jeg påbegyndte derfor også denne proces. |
Det var rigtig rart at få konkret feedback fra Mette og få tydeliggjort, hvilke opgaver jeg skal arbejde videre med. Det gjorde hele opgaven mere håndgribelig og gav mig større sikkerhed i, at jeg bevæger mig i den rigtige retning. Jeg gav også udtryk for, at mødet var meget givende for mig, og vi blev derfor enige om at holde et lignende møde én gang om ugen, hvilket jeg tror bliver rigtig godt for min udvikling. Det er både spændende og lidt nervepirrende, at mine mockups nu skal testes og potentielt implementeres på deres hjemmeside Jeg synes også, det bliver spændende at følge næste fase i processen, hvor A/B-testene skal udføres. At få indsigt i, hvordan tests gennemføres i praksis og på et reelt datagrundlag, giver mig en bedre forståelse for, hvordan datadrevet design fungerer i en professionel kontekst. |
| 20/02 | I dag var jeg syg, og derfor ikke på arbejde. |