| Dato | Spontanlog | Refleksionslog |
| 10/2 | I dag var min første dag på praktikstedet, og dagen har derfor primært bestået af introduktion og praktiske opgaver. Jeg havde et møde med min kontaktperson, hvor jeg fik en introduktion til virksomheden og en gennemgang af, hvad min rolle bliver. Jeg fik også tildelt en ugeplan med mine kommende arbejdsopgaver. Herefter brugte jeg tid på at undersøge virksomhedens website for at få en bedre forståelse af deres produkter og målgruppe. Jeg brugte også tid på at sætte mig ind i den computer og de systemer, jeg har fået udleveret, så jeg er klar til at arbejde i dem fremover. Jeg er endnu ikke gået i gang med at arbejde konkret med mine læringsmål, da dagen primært har handlet om at skabe overblik og falde til i de nye rammer. | Første dag i et nyt job er altid lidt overvældende med mange indtryk, og vil jo gerne vise sig fra sin bedste side. Men jeg synes det virker som et rart sted at være, og dét at jeg har fået en ugeplan, kan jeg mærke, gør det meget mere håndgribeligt for mig, og nemmere at forstille mig, hvad jeg skal lave. |
| 11/2 | Praktikmål arbejdet med: – Jeg vil lære at samarbejde og kommunikere om projekter på tværs af forskellige afdelinger. – Jeg vil lære at planlægge og strukturere et projekt, så alle delopgaver kan gennemføres inden for tidsrammen. I dag startede jeg med at få sat mine skærme op på mit skrivebord, så de nu virker. Derefter havde jeg et møde med hende, jeg er tilknyttet, Mette, som forklarede mig sin rolle på kontoret, hvordan websitet fungerer lige nu, og mere specifikt hvad jeg skal hjælpe med. Jeg skal især være med til at forbedre deres forside, blandt andet i forhold til den nye lov om accessibility. Hun forklarede mig også, hvordan de arbejder med større projekter – ofte flere på samme tid. Her introducerede hun mig til deres “roadmap”, hvor de opretter opgaver, beskriver status og angiver, hvem der skal udføre dem. Jeg skulle have deltaget i et møde med IT-afdelingen om deres systemer, men det blev aflyst. Til sidst sad jeg sammen med en fra kontoret, som viste mig de programmer, hun bruger til at oprette og styre content og billeder til websitet. |
Jeg synes, at mødet med Mette var rigtig lærerigt, især i forhold til de problemer og kompromiser, man kan støde på i en stor virksomhed. Det gælder både ændringer, de gerne vil lave på hjemmesiden, men som deres systemer ikke understøtter, og situationer hvor man må gå på kompromis, fordi andre afdelinger har andre ønsker. Da jeg blev vist proceduren for at oprette elementer på hjemmesiden, blev jeg overrasket over, hvor lang og besværlig processen er. Det blev også gjort på en anden måde, end jeg har lært på skolen. For eksempel bliver alt tilføjet som ét samlet billede, hvor både knap, billede og tekst er en del af selve billedet. Derudover kunne hun ikke se nogen grund til at tilføje “alt-tekst” på billederne, aldrig havde gået på skolen. |
| 12/2 | Praktikmål arbejdet med: – Jeg vil lære at teste og optimere brugerflader med fokus på brugervenlighed og brugeroplevelse. I dag har jeg haft en rigtig fordybelsesdag, hvor jeg har siddet det meste af dagen ved min computer. Opgaven har været at sætte mig grundigt ind i EU Accessibility Act og undersøge, hvilke krav virksomheden skal leve op til. Det tog det meste af dagen. Efterfølgende begyndte jeg at gennemgå virksomhedens website for at vurdere, hvordan det lever op til loven – hvad der fungerer, og hvad der ikke fungerer og derfor skal ændres. |
Jeg kan mærke, at jeg trives godt med at sidde og fordybe mig, tiden er fløjet af sted i dag. Samtidig føler jeg, at jeg har lært meget, og jeg kan tydeligt se værdien i at have sat mig ind i denne lov. Jeg begynder også at se en god sammenhæng mellem noget af det, jeg har lært på skolen, og hvordan det bruges i praksis. For eksempel giver det mig en større forståelse, at jeg har haft programmering, og jeg kan tydeligt se, hvordan UX/UI-faget hænger sammen med den lov, jeg har læst om – og hvorfor det er så vigtigt i praksis. |
| 13/2 | Praktikmål arbejdet med: – Jeg vil lære at teste og optimere brugerflader med fokus på brugervenlighed og brugeroplevelse. – Jeg vil lære at planlægge og strukturere et projekt, så alle delopgaver kan gennemføres inden for tidsrammen. Dagen startede med et møde med en fra kontoret, som er ansvarlig for deres store-front. Hun forklarede mig mere i dybden, hvordan siden bliver sat op, hvad deres system tillader, og hvad det ikke gør. Derefter lavede jeg en liste over det, jeg gerne ville nå i dag: først at gennemgå siden i forhold til EU Accessibility Act, derefter undersøge sidens opbygning og styling i forhold til farver og CTA-knapper, finde inspiration på lignende hjemmesider og til sidst begynde så småt på udkast til templates. Sidst på dagen begyndte jeg at lave en overordnet liste over alle mine delopgaver i forbindelse med arbejdet med deres store-front, så det bliver nemmere for mig at starte struktureret op mandag morgen. |
Det er virkelig rart, at de sætter tid af til at forklare mig deres system i dybden. Det giver mig en bedre forståelse for både begrænsninger og muligheder og gør det lettere for mig at arbejde med nye løsninger. Jeg blev også introduceret til deres måde at opstille et dokument, der beskriver og strukturerer delopgaver. Den metode vil jeg gerne implementere i min egen to-do-liste, da jeg kan mærke, at det hurtigt bliver uoverskueligt med mange delopgaver. Især i forhold til at sikre, at jeg ikke overser noget vigtigt. |